Des de fa relativament poc temps, es va realitzar un nou plantejament del currículum escolar, orientat a l’adquisició de competències.
Amb aquest canvi, la finalitat de l’educació d’avui dia, és aconseguir que els nois i noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món i esdevinguin persones capaces d’intervenir activament en una societat plural, diversa i en canvi continu. En aquest sentit, un currículum per competències significa ensenyar per aprendre i seguir aprenent al llarg de la vida.
Aquesta proposta es vincula amb la concepció constructivista de l’aprenentatge, d’acord amb la qual aprendre consisteix a integrar i relacionar noves informacions amb els coneixements preexistents per tal que el coneixement sigui significatiu i aplicable.
Arribats a aquest punt, ja són alguns clubs esportius de Catalunya el Projecte Esportiu de Club (PEC) dels quals està basat en un treball per competències. Sobretot, aquells clubs d’esports col·lectius i que compten, entre la seva massa social, amb nens i nenes que formen part de les seves categories d’iniciació. El PEC d’aquests clubs recull les competències a treballar i les justifica.
En definitiva, tal com diuen els experts, el treball per competències garanteix que el nen o nena es pugui adaptar a les diferents situacions. És per això que els clubs que treballen amb aquesta finalitat educativa, garanteixen als nens i nenes del seu club que, si segueixen el procés ensenyament-aprenentatge que plantegen, seran capaços d’utilitzar els seus coneixements i habilitats, de l’esport en concret que practiquin, en diferents contextos i situacions del mateix esport. Per tant, ensenyar a comprendre les diferents situacions de joc que pot plantejar el mateix esport i a reflexionar sobre el que està passant i escollir la millor opció, són aspectes que estan presents en les sessions d’entrenament d’aquests clubs.
Tant els clubs que tenen un PEC basat en el treball per competències com aquells que tenen PEC amb finalitats educatives, però enfocades des d’una altra visió, són clubs que defensen que l’esport no es port destriar de l’educació, sobretot quan es tracta de categories d’iniciació.