CLUB TRIATLÓ COSTA BRAVA (TGCBINN): UN CAS D’ÈXIT AMB L’AJUDA DE L’OFICINA D’ATENCIÓ ALS CLUBS.

By | Uncategorized

El passat mes d’octubre de 2016 es va posar en contacte amb l’Oficina d’Atenció als Clubs de Girona la nova junta directiva del Club Triatló Costa Brava (TGCBINN) amb l’objectiu d’informar-se sobre com havien de gestionar el club i quines eren les principals obligacions a les que s’enfrontaven.

El primer missatge era clar: “volem fer-ho bé”, i així ho estan fent. Després de fer un “check list” amb els principals temes a tenir en compte amb la gestió del club, la primera premissa que se’ls va donar des de l’Oficina va ser que calia organització i repartiment de tasques, cadascú dins l’àmbit que millor es podia desenvolupar. Així, des d’octubre fins ara diversos membres de la junta directiva s’han anant posant en contacte amb el Responsable de l’Oficina d’Atenció als Clubs de Girona per solucionar dubtes sobre la renovació d’estatuts, la inscripció de la nova junta directiva al Registre d’Entitats Esportives de Catalunya, la gestió comptable del club o bé la contractació d’assegurances necessàries per fer triatló.

En un primer moment, calia renovar els estatuts del club ja que eren anteriors al canvi normatiu de l’any 2012. A més, la nova junta directiva no estava inscrita al Registre d’Entitats Esportives de Catalunya i calia fer-ho, ja que encara constava la junta anterior. A poc a poc i treballant de forma conjunta amb l’Oficina i la Delegació de la Secretaria General de l’Esport a Girona aquests tràmits s’han pogut fer efectius. La nova junta ja està inscrita i els estatuts actualitzats. Un pas més per seguir endavant de forma correcta amb l’activitat del Club.

Una segona preocupació ha estat la protecció dels esportistes que practiquen el triatló i entrenen de forma oficial amb el club. En aquest sentit, el club s’ha informat de quines son les assegurances adients perquè els seus esportistes estiguin coberts en cas d’accident, així com també quines son les assegurances de responsabilitat civil que necessiten tenir en cas d’ocasionar un dany a un tercer ja sigui com a club o com a junta directiva.

Finalment, des de la nova junta directiva del Club Triatló Costa Brava (TGCBINN) també volen estar al dia en la gestió comptable i en la gestió fiscal del seu club. Aquestes qüestions s’estan tractant periòdicament amb l’Oficina de Clubs segons van sorgint els dubtes quotidians de la gestió i s’ha pogut avançar molt respecte la situació en la que es trobaven al mes d’octubre quan no es feia de forma organitzada i correcta.

Des de l’Oficina d’Atenció als Clubs volem felicitar al Club Triatló Costa Brava (TGCBINN) per la seva bona feina i encoratjar-los a que segueixin pel mateix camí. Així mateix, animem a tots els clubs i entitats esportives a seguir aquest exemple, des de l’Oficina d’Atenció als Clubs us ajudarem amb tot el possible.

S’inicia el termini de presentació de l’IVA del tercer trimestre del 2017

By | Fiscalitat

El proper 1 d’octubre s’inicia el termini per fer l’autoliquidació de l’IVA (model 303) del tercer trimestre de l’any 2017, i que finalitzarà el dia 20 del mateix mes. Aquest model es presenta per als quatre trimestres de l’any.

Encara que els clubs o entitats estiguin reconeguts de caràcter social per Hisenda, i per tant la prestació de serveis esportius estigui exempta d’IVA, els ingressos obtinguts fora del que és la prestació de serveis esportius estan gravats amb l’IVA. No són serveis esportius, per exemple, i han de portar IVA: la venda de material o de roba, el cobrament de quantitats en concepte de publicitat, l’explotació d’un bar, el lloguer d’un local, etc. Per aquests conceptes el club ha de cobrar un IVA que generalment és del 21% i ingressar-lo posteriorment a Hisenda.

Per a més informació podeu contactar amb l’ Oficina d’atenció als Clubs del vostre territori.

 

Comença la temporada de Jornades Tècniques

By | Girona, Taller

Dins el marc de les noves activitats programades de l’Oficina d’atenció als Clubs, el passat 14 de setembre al Centre Cultural La Cate de Figueres es va obrir la temporada de Jornades Tècniques per a Clubs i Entitats Esportives.

jornades tècniques

L’Oficina d’atenció als Clubs de Girona, amb la col·laboració de l’Ajuntament de Figueres, va organitzar la primera Jornada Tècnica per a Clubs i Entitats Esportives al Centre Cultural La Cate, on van assistir representants de clubs de la comarca de l’Alt Empordà. Aquesta jornada va tenir un gran nombre de participants, els quals van estar molt actius formulant preguntes i plantejant dubtes durant tota la ponència de la representant de l’empresa 2 Play Sport.

En relació amb l’objectiu d’aquestes noves Jornades Tècniques, es busca orientar els clubs i entitats esportives sobre les seves principals obligacions a nivell jurídic, laboral, fiscal, comptable i d’assegurances. S’expliquen els nous canvis normatius que afecten els clubs i entitats esportives, i es proposen possibles solucions per portar a terme una bona gestió. Durant el desenvolupament de la Jornada els Clubs i Entitats Esportives poden plantejar dubtes i preguntes, així com expressar la seva opinió i explicar les seves experiències.

La valoració d’aquesta primera jornada per part dels clubs va ser molt positiva segons les enquestes de satisfacció. El lloc, el contingut, la durada i la temàtica de la Jornada van ser molt ben valorats pels assistents, així com tots van coincidir que va ser molt profitosa.

L’Oficina d’atenció als Clubs té l’objectiu d’assessorar les entitats esportives de forma pràctica i concreta de quines són les obligacions legals que tenen; en aquesta ocasió es considera convenient organitzar aquestes Jornades Tècniques per a Clubs i Entitats Esportives. Podeu consultar les dates i inscriure-us a les Jornades Tècniques a través de la web www.oficinadeclubs.cat.

 

Comença la nova temporada!

By | General

A partir d’aquest mes de setembre i fins a finals d’any, l’Oficina d’atenció als Clubs presenta la nova programació de les diferents activitats que es duran a terme arreu del territori per a totes les entitats i clubs esportius.

Volem “Arribar més lluny”, i és per això que posem a la vostra disposició de manera totalment gratuïta noves eines i facilitats perquè professionalitzeu encara més el vostre club; així doncs, al llarg d’aquest trimestre es realitzaran diferents jornades tècniques per a la gestió de les vostres entitats i clubs esportius a les diferents capitals de comarca, el contingut de les quals serà l’actualització i revisió de la normativa vigent, les obligacions fiscals i laborals que té una entitat o club esportiu, així com diferents aspectes en matèria de gestió esportiva.

Barcelona

  • 27/09/2017 Sabadell
  • 09/10/2017 Granollers
  • 09/10/2017 Sabadell
  • 19/10/2017 Vic
  • 23/10/2017 Igualada
  • 06/10/2017 Arenys
  • 13/11/2017 Barcelona (oficina)

Girona

  • 14/09/2017 Figueres
  • 28/09/2017 Banyoles
  • 05/10/2017 La Bisbal de l’Empordà
  • 19/10/2017 Olot
  • 09/11/2017 Santa Coloma de Farners
  • 14/12/2017 Girona

Lleida i Pirineu

  • 25/09/2017 Balaguer
  • 27/09/2017 La Seu d’Urgell
  • 02/10/2017 Tàrrega
  • 04/10/2017 Lleida
  • 09/10/2017 Mollerussa
  • 18/10/2017 Vielha
  • 23/10/2017 Tremp
  • 25/10/2017 Pont de Suert
  • 19/11/2017 Almenar

Terres de l'Ebre

  • 19/10/2017 Amposta (Laboral)
  • 26/10/2017 Amposta (Laboral)
  • 09/11/2017 Gandesa (Laboral)
  • 16/11/2017 Amposta (Actualització jurídica)
  • 23/11/2017 Amposta (Actualització jurídica)
  • 30/11/2017 Móra d’Ebre (Actualització jurídica)

Continuarem amb un programa de formació per a dirigents esportius,  amb l’objectiu de donar una formació més específica i professional a les juntes directives dels clubs i entitats del territori català.

Per últim, i com a cloenda de l’any, us convidem a la caminada popular on reunirem el major nombre de clubs i entitats esportives de Catalunya, per gaudir plegats d’una jornada festiva, saludable i esportiva.

 

Les relacions laborals als clubs i entitats esportives

By | General

Els clubs o entitats esportives tenen la consideració d’empresaris respecte dels jugadors professionals que integren el club o l’entitat, i l’implicarà assumir les obligacions que d’això se’n derivin.

Per poder participar en les competicions esportives oficials d’àmbit estatal, els clubs o societats anònimes deuran acreditar el compliment de les obligacions amb la Seguretat Social.

En el cas que, per la situació particular de cada entrenador, monitor o esportista, el club hagi de procedir a la contractació, les relacions laborals es regularan amb el Règim Especial d’Esportistes Professionals o bé com a Relacions Laborals Ordinàries. En el cas de relacions laborals ordinàries, les tipologies de contractes, a mode enunciatiu, podran ser:

  • Contracte indefinit.
  • Contracte indefinit de fixos discontinus.
  • Contracte acollit al programa de Foment d’Ocupació i incentius a la contractació.
  • Contracte indefinit per a treballadors amb discapacitat.
  • Contracte de treball per temps indefinit de suport als emprenedors.
  • Contracte per a la formació i l’aprenentatge.
  • Contracte en pràctiques.
  • Contracte d’obra o servei determinat.
  • Contracte eventual per circumstàncies de la producció
  • Contracte d’interinitat.
  • Contracte a temps parcial.

Sigui quina sigui la dedicació diària, setmanal, mensual, tant si és a temps complert com a temps parcial, existeix una modalitat de contractació que s’adapta a cada cas.

Per a més informació, podeu contactar amb Oficina d’atenció al club del vostre territori.

El treball per competències en els clubs esportius

By | General

Des de fa relativament poc temps, es va realitzar un nou plantejament del currículum escolar, orientat a l’adquisició de competències.

Amb aquest canvi, la finalitat de l’educació d’avui dia, és aconseguir que els nois i noies adquireixin les eines necessàries per entendre el món i esdevinguin persones capaces d’intervenir activament en una societat plural, diversa i en canvi continu. En aquest sentit, un currículum per competències significa ensenyar per aprendre i seguir aprenent al llarg de la vida.
Aquesta proposta es vincula amb la concepció constructivista de l’aprenentatge, d’acord amb la qual aprendre consisteix a integrar i relacionar noves informacions amb els coneixements preexistents per tal que el coneixement sigui significatiu i aplicable.
Arribats a aquest punt, ja són alguns clubs esportius de Catalunya el Projecte Esportiu de Club (PEC)  dels quals està basat en un treball per competències. Sobretot, aquells clubs d’esports col·lectius i que compten, entre la seva massa social, amb nens i nenes que formen part de les seves categories d’iniciació. El PEC d’aquests clubs recull les competències a treballar i les justifica.
En definitiva, tal com diuen els experts, el treball per competències garanteix que el nen o nena es pugui adaptar a les diferents situacions. És per això que els clubs que treballen amb aquesta finalitat educativa, garanteixen als nens i nenes del seu club que, si segueixen el procés ensenyament-aprenentatge que plantegen, seran capaços d’utilitzar els seus coneixements i habilitats, de l’esport en concret que practiquin, en diferents contextos i situacions del mateix esport. Per tant, ensenyar a comprendre les diferents situacions de joc que pot plantejar el mateix esport i a reflexionar sobre el que està passant i escollir la millor opció, són aspectes que estan presents en les sessions d’entrenament d’aquests clubs.
Tant els clubs que tenen un PEC basat en el treball per competències com aquells que tenen PEC amb finalitats educatives, però enfocades des d’una altra visió, són clubs que defensen que l’esport no es port destriar de l’educació, sobretot quan es tracta de categories d’iniciació.

treball per competències

Regulació de la relació dels voluntaris existents en un club o entitat esportiva

By | Tarragona

Saps com regularitzar les relacions dels voluntaris del teu club?

La regularització de les persones que realitzen tasques com a voluntaris, s’ha de realitzar a través de de la signatura d’un document denominat compromís de voluntariat, en el que han de constar els drets i deures de cadascuna de les parts (voluntari i entitat esportiva).

Pots descarregar el model Compromís de Voluntariat en aquest enllaç.

Per més informació, podeu contactar amb Oficina d’Atenció als Clubs del vostre territori.

voluntaris club esportiu

Psicologia de l’esport

By | General

Durant els mesos de maig i juny l’Oficina d’atenció als Clubs ha realitzat un taller de Psicologia de l’Esport a càrrec de la Sra. Eva Collell, psicòloga esportiva.

Aquests tallers han sigut una introducció a noves temàtiques i projectes que s’estan desenvolupant des de l’Oficina d’atenció als Clubs i que de moment han tingut una resposta molt positiva per part dels clubs assistents, els quals han tingut una elevada i activa participació.

Cada cop els clubs es preocupen més per la formació dels seus tècnics i directius, i des de l’Oficina d’atenció als Clubs volem contribuir en aquest aspecte. En aquesta ocasió, el tema principal va ser la gestió de la psicologia esportiva als clubs, quines tres etapes es diferencien i com actuar en cada una d’elles. L’entrenament cos-ment no s’afronta de la mateixa manera en l’etapa d’iniciació, tecnificació o rendiment, on la variable principal és l’edat de l’esportista. En definitiva, es van tractar factors psicològics com la pressió de l’entorn, el fracàs i la superació, i també els pensaments que té l’esportista abans i després de la competició.

Una sessió dinàmica on els assistents van poder explicar casos reals i conèixer quines solucions es donen des de la psicologia esportiva per afrontar amb èxit tots els problemes que poden tenir els esportistes al llarg de la seva carrera.

Van sorgir debats molt interessants de les experiències personals de cada club; discussió en positiu que va fer que les diferents disciplines esportives prenguessin consciència de la importància de la figura d’un psicòleg esportiu en un club.

 

psicologia de l'esport

La responsabilitat penal dels administradors d’entitats esportives

By | Penal

El dret penal té cabuda dins del món de l’esport, i com ja vam veure en anteriors notícies (La responsabilitat penal en clubs i entitats esportives), els mateixos clubs tenen un paper important com a subjecte principal arrel de les darreres modificacions normatives. No obstant això, no hem d’oblidar la responsabilitat d’aquells que gestionen l’entitat, els anomenats directius.

Aquests juguen un paper determinant, ja que gestionen l’entitat en el seu dia a dia, prenent decisions tant esportives com jurídiques que poden generar responsabilitats tant per a l’entitat com per a ells mateixos. És per això que l’article 252.1 del Codi Penal preveu que incorreran en un delicte d’administració deslleial “(…) els que tenint facultats encomanades per l’autoritat o assumides mitjançant un negoci jurídic, les infringeixin excedint-se en l’exercici de les mateixes i, d’aquesta manera, causin un perjudici al patrimoni administrat”.

Veiem com a directius o membres de junta directiva de clubs i entitats esportives, hauran de respondre de decisions preses per ells que tinguin una conseqüència econòmica perjudicial per l’entitat, amb sancions o penes que es poden imposar atenent a la gravetat del perjudici patrimonial. D’acord amb l’article 252.2 del Codi Penal, “si la quantia del perjudici patrimonial no excedeix de 400 euros, s’imposarà una pena de multa de un a tres mesos”. En el cas que superi aquesta xifra, el legislador preveu penes més greus, equiparables a les previstes per al delicte d’estafa.

 

responsabilitat penal administradors entitats esportives

El proper 1 de juliol s’obre el període de declaració de l’IVA del segon trimestre i de presentació de l’Impost de Societats de l’exercici econòmic 2016

By | Fiscalitat

Aquest proper 1 de juliol s’obre el termini per fer l’autoliquidació de l’IVA (model 303) del segon trimestre i el termini de presentació de l’Impost de Societats, per a aquelles entitats que el seu exercici econòmic coincideix amb l’any natural, és a dir, de l’1 de gener a 31 de desembre.

El model 303 (IVA) es presenta per als quatre trimestres de l’any. En aquest segon trimestre el termini de presentació és entre l’1 i el 20 de juliol.

Per tant, tots aquells clubs o entitats que tinguin l’obligació de presentar-lo tenen dues opcions:

  • Si surt a ingressar i es vol domiciliar el pagament d’aquest impost, el termini conclou el 15 de juliol
  • Si el resultat és negatiu, o bé no es vol domiciliar el pagament, el termini finalitzarà el 20 de juliol

Cal recordar que encara que els clubs o entitats estiguin reconeguts de caràcter social per Hisenda, i per tant la prestació de serveis esportius estigui exempta d’IVA, els ingressos obtinguts fora de la prestació de serveis esportius estan gravats amb l’IVA. No són serveis esportius, per exemple, i han de portar IVA: la venda de material o de roba, el cobrament de quantitats en concepte de publicitat, l’explotació d’un bar, el lloguer d’un local, etc. Per aquests conceptes el club ha de cobrar un IVA que generalment és del 21% i ingressar-lo posteriorment a Hisenda.

Si tots els ingressos del club són amb IVA, el club es podrà deduir la totalitat de l’IVA que pagui. Si cap ingrés del club porta IVA, el club tampoc es podrà deduir l’IVA que paga. Si el club té una part dels d’ingressos amb IVA i una altra part sense IVA, haurà d’aplicar el que se’n diu “la regla de prorrata”.

Respecte a l’Impost de Societats, des de l’1 de juliol l’Agència Tributària posa a disposició dels contribuents, a través de la seva web, el programa d’ajuda per a l’elaboració de l’Impost de Societats.

El període de presentació per a totes les entitats que el seu exercici econòmic coincideixi amb l’any natural, és a dir, que vagi des de l’1 de gener al 31 de desembre, s’acaba el 25 de juliol.

En el cas de les entitats que el seu exercici econòmic no coincideixi amb l’any natural, l’Impost de Societats s’haurà de presentar dins dels 25 dies naturals següents als sis mesos posteriors de la finalització de l’exercici econòmic. Per exemple, si l’exercici econòmic d’una entitat acaba el mes de juny, el termini per presentar l’impost de societats serà entre l’1 i el 25 de gener de l’any següent.

El termini per domiciliar el pagament, en el cas de les entitats que la declaració els surti positiva i vulguin optar per aquesta forma de pagament, serà fins al dia 20 de juliol.

Per a més informació podeu contactar amb l’Oficina d’atenció als Clubs aquí.

iva i impost de societats